FANDOM

Valentina Monetta - (urodzona 1 marca 1975 roku) sanmaryńska piosenkarka, czterokrotna reprezentantka San Marino w Konkursie Piosenki Eurowizji w 2012, 2013, 2014 oraz 2017 roku.

Dzieciństwo i edukacja

Urodziła się i wychowała w San Marino, jest drugim dzieckiem Sanmarynki i Włocha. Ukończyła naukę w Giovanni da Rimini w Rimini, gdzie uczyła się śpiewania i gry na fortepianie.

Kariera

Rozpoczęła karierę muzyczną w 1995 roku, dołączając do grupy Tiberio. W 2002 roku wydała z zespołem debiutancki singel „Sharp”. Rok wcześniej solowo brała udział w konkursie Popstars. Była członkinią kilku innych zespołów, takich jak Parafunky, Harem-B, 2blackBluesmobile czy My Funky Valentine.

W 2007 roku wydała debiutancki, solowy singel „Vai”. W 2008 roku zgłosiła się z utworem „Se non ci sei tu” do wewnętrznych selekcji eurowizyjnych, jednak nie została wybrana na reprezentantkę kraju w 53. Konkursie Piosenki Eurowizji. W połowie września 2011 roku wydała debiutancki minialbum, zatytułowany Il mio gioco preferito.

W marcu 2012 roku została ogłoszona reprezentantką San Marino z utworem „Facebook Uh, Oh, Oh” w 57. Konkursie Piosenki Eurowizji, organizowanym w Baku. Jej piosenka została zdyskwalifikowana z konkursu z powodów regulaminowych (w tekście utworu kilkukrotnie powtarzało się słowo Facebook, będące zastrzeżonym znakiem towarowym). Europejska Unia Nadawców, główny organizator konkursu, zaproponował reprezentacji zmianę utworu lub jego tekstu do 23 marca. Ostatecznie powstała nowa warstwa tekstowa, która została wydana jako „The Social Network Song (Oh Oh-Uh-Oh Oh)”. 22 maja Monetta wystąpiła w pierwszym półfinale Konkursu Piosenki Eurowizji i zajęła 14. miejsce, przez co nie zakwalifikowała się do finału.

Pod koniec stycznia 2013 roku została ogłoszona reprezentantką San Marino w 58. Konkursie Piosenki Eurowizji. Jej konkursowym utworem została piosenka „Crisalide (Vola)”, której premiera odbyła się 15 marca podczas programu, nadanego przez sanmaryńską telewizję publiczną. 16 maja piosenkarka wystąpiła w drugim półfinale konkursu i zajęła 11. miejsce z liczbą 47 punktów, bijąc jednocześnie swój rekord z ubiegłego roku oraz osiągając najlepszy wówczas wynik dla kraju.

7 czerwca 2013 roku wydała swój debiutancki album studyjny, zatytułowany La storia di Valentina Monetta, na którym znalazło się kilka wersji utworu „Crisalide (Vola)”. 19 czerwca została ogłoszona reprezentantką San Marino w 59. Konkursie Piosenki Eurowizji, zostając przedstawicielką kraju w konkursie trzeci rok z rzędu. W marcu 2014 roku odbyła się premiera jej konkursowej piosenki „Maybe (Forse)”. Na początku kwietnia wydała drugi album studyjny, zatytułowany Sensibilità (Sensibility). 6 maja wystąpiła jako dwunasta w kolejności w pierwszym półfinale Konkursu Piosenki Eurowizji w Kopenhadze i zakwalifikowała się do finału, zostając pierwszą reprezentantką kraju, która tego dokonała. 10 maja wystąpiła z dwudziestym piątym numerem startowym w finale konkursu i zajęła 24. miejsce z 14 punktami na koncie. Niedługo po finale konkursu odrzuciła propozycję reprezentowania San Marino w jubileuszowym, 60. Konkursie Piosenki Eurowizji. Zamiast tego podała wyniki sanmaryńskiego głosowania w finale konkusu.

12 marca 2017 roku, wraz z Jimmie Wilsonem, została ogłoszona reprezentantką San Marino w 62. Konkursie Piosenki Eurowizji. Ich konkursową piosenką został utwór „Spirit of the Night”, skomponowany przez Ralpha Siegela. 11 maja duet wystąpił w drugim półfinale konkursu i zajął ostatnie, 18. miejsce.

Historia udziałów

24. edycja Watykan Watykan Il Fiume włoski 17 26
28. edycja Watykan Watykan Guardami ancora włoski 19 22