FANDOM

Taylor Alison Swift - (urodzona 13 grudnia 1989 roku) amerykańska piosenkarka country oraz muzyki pop, autorka tekstów oraz instrumentalistka. Według opublikowanego w czerwcu 2016 na łamach miesięcznika „Forbes” zestawienia Swift jest najlepiej zarabiającą celebrytką na świecie; jej przychody w roku 2015 oszacowano na 170 milionów dolarów.

Wczesne życie

Taylor Swift przyszła na świat 13 grudnia 1989 roku jako pierwsze dziecko Scotta Kingsleya Swifta, doradcy finansowego, i Andrei, gospodyni domowej. Imię otrzymała na cześć popularnego piosenkarza Jamesa Taylora. Swift ma młodszego o trzy lata brata Austina. Gdy była małą dziewczynką, mieszkała na jedenastoakrowej farmie choinek w Montgomery, w stanie Pensylwania. W dzieciństwie chodziła do przedszkola w Alvernia Montesorri School, a później do prestiżowej Wyndcroft School.

Gdy Taylor skończyła dziewięć lat, jej rodzina przeniosła się do Wyomissing, gdzie uczęszczała do szkoły podstawowej i średniej. Wakacje spędzała w Stone Harbour w New Jersey, gdzie znajdował się drugi dom rodziców. Tam Swift, jako czternastolatka, napisała swoją pierwszą powieść – Girl Named Girl. W Wyomissing Taylor została członkinią Teatru Akademickiego Berks Youth. Raz na tydzień wspólnie z mamą jeździła do Nowego Jorku pobierać lekcje śpiewu i aktorstwa. Zaczęła również pojawiać się na przesłuchaniach, ale gdy nikt nie zwrócił na nią uwagi zainteresowała się muzyką country.

Początki kariery

Po podpisaniu kontraktu z RCA Records 14-letnia Swift wraz z rodziną przeprowadziła się do Nashville w stanie Tennessee. Swift przystąpiła do pracy z doświadczonymi tekściarzami z Music Row jak Troy Verges, Bret Beavers, Bret James, Mac McAnally czy braćmi Warren. Po pewnym czasie Taylor rozpoczęła również współpracę z Liz Rose. Swift spotkała Rose na przyjęciu RCA i zaproponowała jej współpracę. Zaczęły się spotykać w każdy czwartek po szkole spędzając na pisaniu po dwie godziny. Rose mówiła później o spotkaniach: "Były jednymi z najłatwiejszych, na jakich byłam. Właściwie, byłam tylko jej redaktorem. Pisała o tym, co zdarzyło się u niej w szkole. Miała jasną wizję tego, co chce przekazać. I przychodziła z niesamowitymi tekstami." Swift zaczęła również współpracować z Nathanem Chapmanem.

Po wstępie na BMI Songwriters' Circle w The Bitter End w Nowym Jorku, w 2004 Swift została najmłodszą tekściarką zatrudnioną przez Sony/ATV Tree. Swift opuściła RCA w wieku 15 lat , ponieważ wytwórnia chciała, aby Taylor korzystała z tekstów innych tekściarzy, dopóki w wieku 18 lat nie wyda swojego pierwszego albumu. Taylor w tym czasie była już gotowa, aby korzystać ze swoich materiałów. Rozwiązała również współpracę z Danem Dmytrowem, który później pozwał Taylor i jej rodziców. W 2010 roku sędzia unieważnił sześć jego roszczeń. Pozostałe sprawy zostały rozstrzygnięte przed sądem.

W Bluebird Cafe w 2005 na Swift zwrócił uwagę Scott Borchetta, był pracownik DreamWorks Records, który przygotowywał się do otwarcia własnej wytwórni płytowej. Taylor została jedną z pierwszych podopiecznych tej wytwórni, zakupiona za cenę 12.000$. Jako wprowadzenie do branży muzycznej Borchetta zorganizował występ Taylor jako supportu na CMA Music Festival.

Historia udziałów

30. edycja Anglia Anglia I Did Something Bad angielski 13 47
36. edycja Turcja Turcja Blank Space angielski 8 56