FANDOM

Sirusho - (urodzona 7 stycznia 1987 roku) ormiańska piosenkarka, grająca muzykę pop, R&B i ormiański folk.

Wczesne lata

Urodziła się 7 stycznia 1987 roku w Erywaniu, jest córką aktora i reżysera Hraczji Harutjunjany’ego i wokalistki Sjuzan Margarjan. Zaczęła śpiewać w wieku dwóch lat, pięć lat później napisała pierwsze autorskie utwory.

W wieku dziewięciu lat wygrała konkurs młodych talentów. Jako dziesięciolatka brała udział w wielu konkursach muzycznych.

W 2004 roku ukończyła Khachik Dashtents School #114 w Erywaniu, zaczęła także naukę gry na fortepianie w szkole muzycznej w Sayat-Nova oraz studia na wydziale stosunków międzynarodowych na Państwowym Uniwersytecie w Erywaniu.

Eurowizja

W listopadzie 2007 roku została ogłoszona reprezentantką Armenii w 53. Konkursie Piosenki Eurowizji, wybraną wewnętrznie przez krajowego nadawcę publicznego ARMTV. Jej konkursowa piosenka została wyłoniona podczas koncertu selekcyjnego, organizowanego 9 marca. Piosenkarka wykonała w nim cztery utwory: „Strong”, „Can’t Control It”, „I Still Breathe” i „Qélé, Qélé”, który ostatecznie zajął pierwsze miejsce w rankingach telewidzów i komisji jurorskiej.

20 maja wystąpiła w pierwszym półfinale Konkursu Piosenki Eurowizji, organizowanego w Belgradzie, i z drugiego miejsca awansowała do finału, rozgrywanego 24 maja. Zajęła w nim czwarte miejsce z 199 punkami na koncie. Uzyskała tym samym najwyższe miejsce w historii startu kraju w konkursie. Po finale konkursu otrzymała Nagrodę Fanów im. Marcela Bezençona, przyznawaną corocznie przez szwedzki portal Gylleneskor.se.

W kwietniu 2009 roku premierę miał jej pierwszy greckojęzyczny utwór „Erotas”, którego autorami zostali Hayko i Natalia Germanu. Piosenka została wykonana premierowo przez Sirusho w kwietniu podczas ceremonii wręczenia Tashir Armenian Awards w Salonikach. W maju piosenkarka wystąpiła jako sektetarz prezentujący wyniki ormiańskiego głosowania w finale 54. Konkursu Piosenki Eurowizji. Podczas łączenia na żywo wywołało kontrowersje, prezentując na ekranie zdjęcie monumentu Tatik u Papik, będącego jednym z powodów spięć politycznych między Armenią a Azerbejdżanem. W tym czasie wydała też utwór „Time to Pray”, który nagrała wraz z Boazem Maudą i Jeleną Tomašević, reprezentantami Izraela i Serbii w 53. Konkursie Piosenki Eurowizji. Autorami piosenki, nawołującej do pokoju na świecie, byli Mauda oraz Szimon Peres, prezydent Izraela oraz Laureat Pokojowej Nagrody Nobla z 1994 roku.

Historia udziałów

12. edycja Armenia Armenia Vuy Aman ormiański 11 53
23. edycja Armenia Armenia Where Were You angielski 5 74
24. edycja Turcja Turcja PreGomesh ormiański 6 60