FANDOM

Słowenia - państwo położone w Europie Środkowej nad morzem Adriatyckim, graniczy od zachodu z Włochami, od północy z Austrią, od wschodu z Węgrami oraz od południa z Chorwacją. Stolicą oraz największym miastem kraju jest Lublana, Słowenia jest najzamożniejszym oraz najbardziej rozwiniętym szczególnie pod względem gospodarczym państwem byłej Jugosławii i jednocześnie jednym z najbardziej zamożnych i rozwiniętych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Językiem urzędowym jest język słoweński.

Słowenia należy do NATO od 29 marca 2004, jest też członkiem UE od 1 maja 2004 roku, od 1 stycznia 2007 kraj jest również członkiem strefy euro.

Słowenia to w większości kraj wyżynny i górski: 90% powierzchni kraju leży ponad 300 m n.p.m. Najwyższy szczyt to położony w Alpach Julijskich Triglav (2864 m); znajduje się on na terenie parku narodowego o tej samej nazwie. Prawie połowę kraju zajmują lasy, sprawiając, że Słowenia to jedno z najbardziej zielonych państw na świecie. Ziemie uprawne stanowią 43% ogółu powierzchni.

Językiem urzędowym na obszarze całego kraju jest język słoweński.

W 2016 roku kraj ten odwiedziło 3,032 mln turystów (12% więcej niż w roku poprzednim), generując dla niego przychody na poziomie 2,480 mld euro.

Historia udziałów

51. Piotr Cugowski Kto Nie Kochał polski 7 54
52. TOSCA BEAT Crossroads angielski 9 45
53. Raiven Sijaj słoweński 9 48
54. Axel Aire argentyński 11 45
55. Diana Ciecierska Żyj z tym sam polski 8 46
56. Lara Fabian Growing Wings angielski 8 60
57. Raiven Kaos słoweński 16 45
58. Kim Begović No one has to know angielski 18 44
59. Anna-Lisa Kumoji Holla angielski 11 59
60. Sandra N N-am baut nimic rumuński 9 48