FANDOM

Röyksopp - norweski duet grający muzykę elektroniczną. W skład zespołu wchodzą Torbjørn Brundtland i Svein Berge. Röyksopp powstał w 1998 roku w Tromsø i do tej pory wydał cztery studyjne albumy, które odniosły sukces w wielu krajach.

Kariera

Nazwa zespołu jest stylizowaną wersją norweskiego słowa "røyksopp", które dosłownie można przetłumaczyć jako grzyb dymny i po norwesku oznacza purchawkę. Brundtland i Berge byli kolegami w szkole w swoim rodzinnym mieście Tromsø i od początku lat 90 eksperymentowali z instrumentami elektronicznymi. Röyksopp powstał jednak dopiero w 1998 roku, kiedy dwójka spotkała się ponownie w Bergen. Pierwsze single zostały wydane w niezależnej wytwórni Tellé, natomiast później zespół nawiązał współpracę z Wall of Sound i Astralwerks.

Swój pierwszy album Melody A.M. duet wydał w 2001 roku. Zebrał on świetne recenzje i zdobył uznanie fanów. Kolejna płyta, The Understanding, miała premierę w 2005. W 2009 zespół wydał trzeci album Junior, natomiast w 2010 ukazał się najnowszy album grupy Senior.

Niektóre piosenki Röyksopp zostały użyte w reklamach, grach, programach telewizyjnych oraz filmach. Utwór Eple został wykorzystany w filmie powitalnym systemu OS X "Panther". Piosenka What Else is There? śpiewana przez Karin Dreijer Andersson została wykorzystana w filmie Cashback. Utwór Follow My Ruin jest częścią soundtracku gry FIFA 06, Electronic Arts wykorzystał także piosenkę It's What I Want w grze FIFA 10. Zespół zyskał sporą popularność w USA dzięki wykorzystaniu fragmentu piosenki Remind Me w reklamie firmy ubezpieczeniowej Geico. Ponadto, utwór So Easy został wykorzystany w filmie Kranked 8 – Revolve.

Zespół odwiedził Polskę 5 czerwca 2009, grając koncert w Krakowie w ramach Selector Festival oraz 27 lipca 2012 występując w Płocku z okazji Audioriver.

Historia udziałów

14. edycja Wyspy Owcze Wyspy Owcze Do It Again[1] angielski 3 82
15. edycja Wyspy Owcze Wyspy Owcze Here She Comes Again angielski 9 54

Przypisy

  1. Piosenka zaśpiewana razem z Robyn.