FANDOM

Michał Szpak - (urodzony 26 listopada 1990) polski artysta wykonujący muzykę z pogranicza popu i rocka.

Życie

Urodził się jako trzecie dziecko Adama Szpaka i jego nieznanej z imienia żony. Ma dwójkę starszego rodzeństwa - Damiana i Marlenę oraz młodszą siostrę Ewę. Jego matka zmarła 9 marca 2015 roku.

Uczęszczał przez rok do liceum w Zespole Szkół w Jaśle, jednak przerwał naukę na rzecz Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kołaczycach. Ukończył studia psychologiczne w Warszawie.

Śpiewaniem interesował się od dziewiątego roku życia. W szkole średniej, wraz ze swoim przyjacielem Kamilem Czaplą należał do zespołu Whiplash, który grał hard rock. Nie brał jednak żadnych lekcji muzycznych aż do występu w XFactorze.

Kariera

Wiosną 2011 wziął udział w pierwszej edycji talent show "X Factor". Podczas castingów wykonał utwór "Dziwny jest ten świat", dzięki czemu przeszedł do następnego etapu. Ostatecznie zajął drugie miejsce, przegrywając z Gienkiem Loską.

14 czerwca tego samego roku był gościem w programie Kuby Wojewódzkiego. Cztery dni później wziął udział w Orange Warsaw Festival. Był to jego pierwszy występ przed tak dużą publicznością. Szpak wystąpił również jako support przed koncertem Suzanne Vega w Polsce.

Od 4 września do 6 listopada uczestniczył w 13. edycji programu "Taniec z gwiazdami", gdzie partnerowała mu Paulina Biernat. Dotarli do 10. odcinka programu, zajmując piąte miejsce.

17 sierpnia 2013 roku zdobył Złoty Samowar i 50 000 zł. na Festiwalu Piosenki Rosyjskiej w Zielonej Górze za wykonanie utworu "Oczy czarnyje". 8 czerwca 2014 był jednym z gości trzeciego dnia 51. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, gdzie wykonał utwór "Jednego serca".

W kwietniu 2015 roku Michał wydał singiel "Real hero", który promował jego pierwszy długogrający album studyjny.

12 czerwca opublikował polskojęzyczną wersję utworu "Real Hero" – "Jesteś bohaterem", z którą 13 czerwca wygrał konkurs „SuperPremiery” podczas 52. KFPP w Opolu. 23 października wydał teledysk do utworu "Byle być sobą" będącego kolejnym singlem zwiastującym jego debiutancką płytę studyjną. Album ten, zadedykowany zmarłej matce piosenkarza, miał swoją premierę 13 listopada. Wydawnictwo uplasowało się na 1. miejscu na oficjalnej polskiej liście sprzedaży - OLiS. Album uzyskał status platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 30 tysięcy egzemplarzy. W Sylwestra piosenkarz uświetnił swoim występem plenerowy koncert z tej okazji, organizowany na Rynku w Krakowie.

W 2015 wyraził chęć wzięcia udziału w 61. edycji konkursu Eurowizji. Wygrał preselekcje, tym samym stając się reprezentantem Polski. Na scenie w Sztokholmie wykonał "Color of Your Life". Zajął ósme miejsce, choć według publiczności stanął na podium, gdyż osiągnął trzecią pozycję. Rok później, w styczniu, wyjechał do Republiki Południowej Afryki, gdzie uczestniczył w reality show "Agent - Gwiazdy". Odpadł już w czwartym odcinku. 

4 czerwca zdobył tytuł SuperArtysty za singiel "Byle być sobą" w kategorii SuperJedynki. Wystąpił też na koncercie "Złote Opole", gdzie zdobył Grand Prix Opola za utwór "Jesteś bohaterem".

Historia udziałów

15. edycja Słowacja Słowacja Rosanna angielski 18 21
16. edycja Norwegia Norwegia Colors Of Your Life angielski 17 24
23. edycja Polska Polska Jesteś bohaterem polski 1 94
25. edycja Ukraina Ukraina Don't Poison Your Heart angielski 4 76