FANDOM

Lena Johanna Therese Meyer-Landrut - (urodzona 23 maja 1991 roku), znana szerzej jako Lena lub Lena Meyer-Landrut, niemiecka piosenkarka pop i autorka tekstów, laureatka 55. Konkursu Piosenki Eurowizji w 2010 roku, dwukrotna reprezentantka Niemiec w tym konkursie: w 2010 i 2011 roku.

Życie

Jej dziadek ze strony ojca, Andreas Meyer-Landrut, był ambasadorem Niemiec w Związku Radzieckim.

Dorastała jako jedynaczka w hanowerskiej dzielnicy Misburg-Anderten. Została wychowana przez samotną matkę, ponieważ jej ojciec opuścił rodzinę, kiedy Lena miała dwa lata.

Od dzieciństwa interesowała się muzyką, ale nie skończyła żadnej szkoły muzycznej. W wieku pięciu lat zaczęła uczęszczać na lekcje tańca klasycznego, nowoczesnego, jazzu oraz hip-hopu, uczyła się także gry na pianinie.

Eurowizja

W 2009 roku zgłosiła się do udziału w programie Unser Star für Oslo, będącym niemieckimi eliminacjami eurowizyjnymi. Znalazła się w gronie dwudziestu finalistów, dopuszczonych do finałowych występów w telewizji, wyłonionych spośród ponad 4,5 tys. kandydatów. Podczas eliminacji wykonała m.in. piosenki: „My Same” brytyjskiej piosenkarki jazzowej Adele, „Neopolitan Dreams” Lisy Mitchell, „Lovecats” zespołu The Cure, „Mr. Curiosity” Jasona Mraza oraz „Foundations” i „Mouthwash” Kate Nash, która w wywiadzie dla czwartego programu radia Brema przyznała, że była mile zaskoczona wyborem jej kompozycji do wykonania przez Meyer-Landrut podczas telewizyjnych selekcji.

Po wykonaniu ballady Adele w pierwszym odcinku preselekcyjnym Lena stała się faworytką jurorów i widzów. 12 marca wystąpiła w finale, w którym zmierzyła się z Jeniffer Braun. Finalistki wykonały po trzy utwory z puli czterech propozycji, które zostały napisane specjalnie na potrzeby konkursu. Podczas koncertu Lena zaprezentowała utwory: „Satellite”, „Love Me” i „Bee”. W drugiej rundzie głosowania wykonała ponownie jeden z utwór „Satellite” (autorstwa Julie Frost i Johna Gordona), który otrzymał największą ilość głosów od telewidzów w pierwszym etapie. Ostatecznie wygrała eliminacje, zdobywając większą liczbę głosów.

Przed rozegraniem Konkursu Piosenki Eurowizji Lena była uważana za jedną z faworytek do wygrania finału. Nawiązując do norweskiego magazynu „Aftenposten”, młoda piosenkarka wzbudzała największe zainteresowanie medialne spośród wszystkich uczestników. Zgodnie z zasadami wprowadzonymi podczas 53. Konkursu Piosenki Eurowizji w 2004 roku, artysta reprezentujący jeden z krajów tzw. „Wielkiej Czwórki”, czyli Niemcy (ale także: Hiszpanię, Francję i Wielką Brytanię oraz kraj gospodarzy, czyli Norwegię), ma zagwarantowane miejsce w finale konkursu. Lena nie musiała dzięki temu brać udział w półfinałach. Podczas ustalania kolejności występów piosenkarka wylosowała „dziką kartę”, dzięki czemu miała możliwość wyboru numeru startowego – w finale wystąpiła jako 22. w kolejności. Prezentacji nie towarzyszyły żadne efekty specjalne, nie zatrudniono tancerzy. Mimo tego, w głosowaniu piosenka otrzymała 246 punktów i zajęła pierwsze miejsce, wyprzedzając turecki zespół muzyczny maNga, który uzyskał 170 punktów. Tym samym została drugą laureatką konkursu reprezentującą Niemcy (pierwszą była Nicole, która wygrała 27. Konkurs Piosenki Eurowizji w 1982 roku). Finał konkursu oglądało w Niemczech ok. 15 milionów widzów, co dało stacji prawie 50% udziału na rynku.

W styczniu 2011 roku odbyły się preselekcje eurowizyjne do 56. Konkursu Piosenki Eurowizji – Unser Song für Deutschland, który (dzięki zwycięstwu Meyer-Landrut) miał się odbyć w Düsseldorfie. Lena została wewnętrznie wybrana na reprezentantkę kraju, zostając trzecią w historii (i pierwszą od 50 lat) zwyciężczynią Konkursu Piosenki Eurowizji, która podjęła się udziału w wydarzeniu drugi raz z rzędu. Podczas koncertu widzowie i jurorzy zdecydowali, który utwór wykona podczas konkursu. Lena zaprezentowała łącznie dwanaście kompozycji, w tym zwycięski utwór „Taken by a Stranger”. Wszystkie piosenki zostały nagrane na jej drugi album studyjny zatytułowany Good News, który wydano 8 lutego 2011 roku. Tydzień po opublikowaniu, krążek zdobył status złotej płyty w Niemczech.

Podczas finału 56. Konkursu Piosenki Eurowizji, który odbył się 26 maja 2011 roku, Lena wystąpiła z 16. numerem startowym i zajęła dziesiąte miejsce. W finale wystąpiła też gościnnie podczas występu Stefana Raaba, który wykonał rockową wersję piosenki „Satellite”.

Historia udziałów

8. edycja Włochy Włochy If I Wasn't Your Daughter angielski 9 56
12. edycja Niemcy Niemcy Traffic Lights angielski 5 67
13. edycja Szwecja Szwecja Wild & Free angielski 10 39
28. edycja Holandia Holandia Home angielski 2 79