FANDOM

Lapis Trubieckoj - białoruski zespół rockowy, założony w Mińsku, 1990 roku, przez Siarhieja Michałoka. Na początkach swojej działalności, grupa wypracowała sobie charakterystyczne brzmienie z pogranicza popu i rocka, nawiązując często zarówno w żartach, jak i w warstwie muzycznej do białoruskiej, rosyjskiej i radzieckiej kultury popularnej. Wydany w 1998 album pt. "Ty kinuła" przyniół zespołowi popularność nie tylko w swoim rodzimym kraju, ale także w Rosji, na Ukrainie i w pozostałych krajach byłego ZSRR.

Kariera

Zespół powstał w lutym, 1990 roku z inicjatywy Białoruskiego Instytutu Kultury Siarhieja Michałoka, późniejszego lidera, wokalisty i autora większości piosenek grupy. Pierwszy zespół uzupełnił gitarzysta basowy Dźmitry Świrdowicz, gitarzysta Rusłan Uładyka, oraz perkusista Aleksiej Lubawin. Ich nazwa pochodzi od nazwiska i pseudonimu jednego z bohaterów popularnej w czasach ZSRR książki "Dwanaście krzeseł" - Nicefora Lapisa. Lapis Trubeckoj swój pierwszy koncert zagrał w na festiwalu "Try Kolery 1990" w Mińsku.

Działalność zespołu zintensyfikowała się od chwili rozpoczęcia współpracy z późniejszym wieloletnim dyrektorem grupy Jauhienem Kałmykauem w 1994 roku. W tym samym roku w ramach festiwalu "Next Stop New Life" odbyła się pierwsza trasa koncertowa zespołu po Białorusi. Sukcesy odnoszone na koncertach skłoniły grupę do zarejestrowania występu w Teatrze Alternatywnym w Mińsku, który ukazał się jako kaseta pod tytułem Lubowi kapiec! – Live '95. Album ten nie odniósł jednak sukcesu – pierwotnie sprzedano zaledwie 20 ze 100 wydanych egzemplarzy.

W 1996 roku zespół został zauważony przez Jauhiena Kraucoua, który zaproponował muzykom sesję nagraniową w mińskim studiu Mezzo Forte. Do grupy dołączyli wówczas trębacz Jahor Dryndzin, skrzypek i wokalista Wital Drazdou, waltornista Pawał Kuziukowicz oraz gitarzysta Alaksandar Rołau. Owocem sesji był pierwszy studyjny album Ranietoje sierdce, który odniósł na Białorusi duży sukces – do końca 1996 roku sprzedano 15 tys. jego egzemplarzy. Jesienią zespół nagrał w Mińsku jeszcze jeden album koncertowy, Smiarotnaje wiasielle. Na ceremonii wręczenia białoruskich nagród muzycznych „Rok-karanacyja-96” Lapis Trubieckoj zwyciężył w trzech kategoriach (najlepszy zespół, najlepszy album – Ranietoje sierdce, najlepsze teksty).

W 1997 roku zespół przeniósł się do Moskwy, gdzie powstał album Ty kinuła, na którym znalazły się zarówno stare, jak i premierowe utwory. Płyta w styczniu 1998 roku została wydana w Rosji przez wytwórnię Sojuz. Podczas jej nagrywania z zespołu odeszli Alaksandar Rołau i Wital Drazdou, a także Aleh Łado, którego w roli basisty zastąpił Waler Baszkou, a następnie Dźmitry Świrydowicz. Do składu grupy dołączył wówczas drugi wokalista Pawał Bułatnikau, były członek mińskiego duetu Licej. Pod koniec 1997 roku nakręcony został teledysk do piosenki "Au", pierwszy wideoklip w historii zespołu. Został on wykonany poprzez obróbkę komputerową zdjęć członków grupy wykonanych aparatem Zenit oraz dzięki użyciu plastelinowej animacji.

Album Ty kinuła przyniósł grupie wielki sukces w Rosji i innych krajach Wspólnoty Niepodległych Państw. Wiosną 1998 roku Lapis Trubieckoj rozpoczął pierwszą od półtora roku trasę po Białorusi. W sierpniu 1998 roku dzięki inicjatywie wytwórni Sojuz i Jauhiena Kraucoua została wydana składanka nagrań archiwalnych Lubowi kapiec: archiwnyje zapisi 1992–1995. W rosyjskich stacjach radiowych hitem stał się cover piosenki Olega Kwaszy "Zielenogłazoje taksi", wydany oryginalnie na Białorusi na albumie Ranietoje sierdce.

Pod koniec 1998 roku zespół nagrał w Moskwie album Krasota, który został wydany w maju 1999 roku. Jesienią tego roku Lapis Trubieckoj powrócił do aktywnej działalności koncertowej. W 1999 roku ukazał się album Lapisdens ze zremiksowanymi piosenkami grupy, jednak sami muzycy zespołu Lapis Trubieckoj nie byli zaangażowani w jego tworzenie. W styczniu 2000 roku w studiu białoruskiej telewizji państwowej w Mińsku grupa nagrała album Tiażkij, który wydała następnie w maju rosyjska wytwórnia Real Records. Wywołał on mieszane reakcje wśród fanów zespołu i w mediach. W tym samym roku studio Sojuz dokonało reedycji albumu Krasota pod nową nazwą "Wsiem diewczonkam nrawitsia", na której znalazły się dodatkowo trzy premierowe utwory. W międzyczasie ukazała się również kaseta VHS pod tą samą nazwą, zawierająca nagrania z koncertów zespołu oraz wypowiedzi członków zespołu.

W październiku 2010 roku trębacza Pawła Kuziukowicza zastąpił Uładzimier Sienkiewicz. 5 listopada 2010 roku Lapis Trubieckoj wydał w internecie nowy maxi singel Swiaszczennyj ogoń, składający się z trzech nowych utworów, wśród których znalazł się cover piosenki grupy Komitiet Ochrany Tiepła z gatunku roots reggae – "Afrika". Wydawnictwo poświęcone było pamięci lidera tego zespołu Siergieja Biełousowa, który zmarł dzień wcześniej.

1 września 2014 roku ujawnione zostały plany dotychczasowych członków grupy Lapis Trubieckoj co do działalności po jej rozwiązaniu. Siarhiej Michałok powołał do życia zespół Brutto, którego członkami zostali między innymi basista Dzianis Sturczanka i perkusista Dzianis Szurau, a od 2016 roku również członkowie sekcji dętej Uładzisłau Sienkiewicz i Iwan Hałuszka. Natomiast drugi wokalista Pawał Bułatnikau i gitarzysta Rusłan Uładyka wspólnie z byłym perkusistą Alaksandrem Starażukiem (a także basistą Krambambuli Alesiem-Franciszkiem Myszkiewiczem) założyli formację Trubetskoy.

Historia udziałów

14. edycja Ukraina Ukraina Belarus freedom białoruski/angielski 13 27