FANDOM

Franka Batelić – chorwacka piosenkarka, autor tekstów i aktorka dubbingowa, reprezentantka Chorwacji w 63. Konkursie Piosenki Eurowizji (2018).

Życiorys

Wczesne lata

Urodziła się w Rijece. Jest córką Ingrid i Damira Bateliciów. Ma młodszego brata Nikolę, który jest gitarzystą w zespole Storm.

Kariera

Zaczęła śpiewać w wieku trzech lat, była solistką w chórze Minicantanti.

W 2007 brała udział w przesłuchaniach do pierwszej edycji programu Showtime. Na castingu zaśpiewała utwór „Come saprei” Giorgii i przeszła do kolejnego etapu. 22 grudnia zajęła pierwsze miejsce w finale dzięki zdobyciu największej liczby głosów od telewidzów. W nagrodę otrzymała możliwość podpisania kontraktu płytowego z wytwórnią Hit Records.

14 listopada wydała swój debiutancki singel „Ovaj daj”. W maju 2008 zaprezentowała drugi singel – „Ruža u kamenu”, z którym wygrała nieoficjalny Konkurs Piosenki OGAE. W tym samym roku wystąpiła na 12. Festiwalu Chorwackiego Radia w Opatiji, na którym odebrała Nagrodę Publiczności za wygraną w kategorii „Pop/Rock”.

W styczniu 2009 wydała singel „Pjesma za kraj”, z którym zgłosiła się do krajowych eliminacji do 54. Konkursu Piosenki Eurowizji. 28 lutego zajęła siódme miejsce w finale selekcji. Jesienią brała udział w czwartym sezonie programu Ples sa zvijezdama, będacego chorwacką wersją formatu Dancing with the Stars. Jej partnerem tanecznym był Ištvan Varga, z którym wygrała finał konkursu. W grudniu wydała swój debiutancki album studyjny, zatytułowany Franka, na którym znalazły się single: „Ovaj dan”, „Ruža u kamenu”, „Pjesma za kraj”, „Možda volim te” i „Moje najdraže”.

15 marca 2012 wydała drugi album studyjny, zatytułowany Featuring. Płyta promowana była przez single: „Na tvojim rukama”, „Ne!” i „San”. Po wydaniu singla „Ljubav je..." w 2013 zrobiła sobie kilkuletnią przerwę w karierze.

27 listopada 2017 zapowiedziała wydanie singla „S tobom”, który ukazał się 4 grudnia. 13 lutego 2018 została ogłoszona reprezentantką Chorwacji z piosenką „Crazy” w 63. Konkursie Piosenki Eurowizji w Lizbonie. 8 maja wystąpiła jako dwunasta w kolejności w pierwszym półfinale konkursu i zajęła w nim 17. miejsce z 63 punktami na koncie, nie kwalifikując się do finału.

Życie prywatne

Jej mężem jest piłkarz Vedran Ćorluka.

Jest sojuszniczką środowiska LGBT oraz aktywistką walki o prawa zwierząt.

Historia udziałów

53. edycja Albania Albania S tobom chorwacki 10 47