FANDOM

Enya - irlandzka instrumentalistka, kompozytorka i wokalistka, grająca muzykę new age z elementami muzyki celtyckiej. Czterokrotna laureatka nagrody amerykańskiego przemysłu fonograficznego Grammy. Nagrania wokalistki sprzedały się na całym świecie w nakładzie ponad 80 mln egzemplarzy.

Życiorys

Urodzona w rodzinie o tradycjach muzycznych jako czwarta z dziewięciorga dzieci. Jej dziadkowie występowali w grupie muzycznej, przemierzając Irlandię, ojciec był liderem zespołu Slieve Foy Band, nim otworzył pub, matka natomiast występowała w zespole tanecznym oraz w grupie muzycznej w Gweedore Comprehensive School. Eithne ma 4 braci i 4 siostry.

W 1968 roku trójka z nich – Máire, Ciarán i Pól – stworzyło grupę muzyczną An Clann As Dobhair, w 1970 przekształconą na Clannad, do którego w 1979 dołączyła Eithne (instrumenty klawiszowe, śpiew). W 1982 opuściła zespół wraz z Nickiem Ryanem, ówczesnym producentem i menedżerem. Współpracując z nim i jego żoną Romą zarejestrowała dwa utwory zatytułowane An Ghaoth Ón Ghrian (ang. The Solar Wind) i Miss Clare Remembers, które w 1983 zostały wydane w albumie Touch Travel. W 1984 po raz pierwszy zaprezentowała się jako Enya, pisząc muzykę do filmu The Frog Prince wydaną jako ścieżka dźwiękowa pod tym samym tytułem. W 1986 zobowiązana kontraktem skomponowała muzykę do serialu telewizyjnego BBC pt. The Celts. W 1987 przed wydaniem debiutanckiego albumu pt. Enya, wystąpiła gościnnie na debiutanckim albumie Sinéad O’Connor pt. The Lion and the Cobra.

W 1988 nastąpił przełom w jej twórczości, tuż po wydaniu albumu Watermark zawierającego utwór pt. Orinoco Flow (znanego również jako Sail Away); kompozycja znalazła się na szczycie UK Charts, sam album zaś sprzedał się w wielomilionowym nakładzie.

W 1991 roku nagrała album Shepherd Moons, który trafił w listopadzie na szczyt listy przebojów najlepiej sprzedających się albumów w Wielkiej Brytanii. Płyta przebywała ponad 200 tygodni na liście tygodnika "Billboard". Album przyniósł wokalistce takie hity jak Caribbean Blue oraz Book of Days.

Wydana w roku 1995 płyta The Memory of Trees również trafiła na listy przebojów, a promujący album singiel Anywhere Ispojawił się w Top-10 UK Charts.

W 2000 roku artystka wydała album A Day Without Rain, który jest jak dotąd najlepiej sprzedającym się albumem wokalistki. Płyta cieszyła się ogromną popularnością zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Pochodzący z albumu przebój Only Time powrócił na listy przebojów po 11 września 2001 roku.

Jest autorką utworu May It Be, napisanego specjalnie do filmu Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, za który otrzymała nominację do Oscara.

W 2005 roku ukazał się kolejny studyjny album Enyi, Amarantine. Specjalnie do tej płyty Roma Ryan, autorka tekstów, stworzyła osobny język, Loxian, w którym wokalistka zaśpiewała dwa utwory.

2008 rok przyniósł jedyną w całości świąteczną płytę wokalistki. And Winter Came stało się kolejnym międzynarodowym bestsellerem, a piosenka Trains and Winter Rains szczególną popularnością cieszyła się w Japonii.

20 listopada 2015 roku ukazał się nowy album Enyi zatytułowany Dark Sky Island, promowany singlem "Echoes in Rain".

Historia udziałów

47. edycja Irlandia Irlandia Caribbean Blue angielski 3 79