FANDOM

Cypr - państwo położone na wyspie Cypr leżącej we wschodniej części Morza Śródziemnego u wybrzeży Turcji, Syrii i Libanu. Od 1 maja 2004 jest członkiem Unii Europejskiej.

Cypr graniczy z suwerennymi brytyjskimi bazami Akrotiri i Dhekelia oraz z nieuznawaną na arenie międzynarodowej Turecką Republiką Cypru Północnego, będącej de iure częścią Cypru.

Największymi miastami kraju są: Nikozja, Limassol, Larnaka.

Najwyższym wzniesieniem jest Olimbos (1951 m n.p.m.).

Terytorium Cypru zajmują trzy główne krainy geograficzne. W północnej części wznoszą się góry Kyrenia z wysokościami do 1000 m n.p.m., oddzielone od wybrzeża wąskim pasem nizin nadbrzeżnych. U podnóży Kyrenii liczne plantacje oliwek. Stoki gór porasta las cyprysowy. Na południowym zachodzie leży porośnięty wielkimi lasami Masyw Troödos, z najwyższym szczytem kraju. Pomiędzy Kyrenią a wspomnianym wcześniej masywem rozciąga się Mesaoria, równina niemal w całości pozbawiona drzew, nie licząc plantacji drzew oliwnych i eukaliptusowych.

Rdzenni mieszkańcy Cypru to głównie Grecy (77% ogółu ludności w 2001 roku), na drugim miejscu są Turcy – 18%. Ludność grecka wyznaje chrześcijaństwo w obrządku prawosławnym, a turecka – islam. Na Cyprze z liczbą ludności 840 407 (bez Cypru Północnego) mieszka 667 398 Cypryjczyków, co stanowi 79.4% wszystkich mieszkańców.

Zobacz też: Miasta na Cyprze.

Historia udziałów

51. Louise Attaque Les nuits parisiennes francuski 11 41
52. Eleni Foureira Mono Gia Sena grecki 8 48
53. Nina Abdel Malak Eza Hajarta arabski 8 52
54. SIAMÉS The Wolf angielski 1 79
55. Laurie Darmon On Bai francuski 6 63
56. Alma T'es pas un Homme francuski 4 71
57. Ivi Adamou Afto Ton Kero grecki 10 60
58. Kokoro Tasmanian Devil angielski 9 66
59. Lola Indigo Ya No Quiero Ná hiszpański 4 70
60. Alizée Gourmandises francuski 4 74