FANDOM

Conchita Wurst - (urodzona 6 listopada 1988 w Gmunden) austriacka drag queen, w którą wciela się Thomas Neuwirth, piosenkarz wykonujący muzykę pop, jazzową, soulową i R&B, działacz na rzecz środowisk LGBT, zwycięzca 59. Konkursu Piosenki Eurowizji w 2014 roku.

Jak zaznacza w wywiadach, kiedy występuje jako Conchita Wurst posługuje się żeńską formą czasowników, natomiast prywatnie używa męskiej formy. Nie jest też, wbrew niektórym opiniom, osobą transseksualną.

Życie

Thomas Neuwirth urodził się 6 listopada 1988 roku w austriackim Gmunden jako syn Siegfrieda i Helgi Neuwirthów. Ma brata Andreasa. Wychowywał się i dorastał na terenach wiejskich Styrii. W wieku 14 lat wyjechał do Grazu, gdzie do 2011 roku studiował modę na Graz School of Fashion. Po zakończeniu edukacji przeprowadził się do Wiednia.

Kariera

W 2006 roku Neuwirth wziął udział w trzeciej edycji talent-show Starmania emitowanego przez austriackiego nadawcę publicznego – Österreichischer Rundfunk (ORF). Początkujący wtedy wokalista zakwalifikował się do odcinków na żywo, a 26 stycznia 2007 roku wystąpił w odcinku finałowym tegoż programu. Ostatecznie zajął w nim drugie miejsce, przegrywając jedynie z Nadine Beiler.

Podczas górskiej wycieczki do Kolumbii w 2011 postanowił stworzyć swoje alter ego, które nazwał Conchita Wurst. Neuwirth zadebiutował publicznie z nowym wizerunkiem biorąc udział w pierwszej edycji talent show Die große Chance telewizji Österreichischer Rundfunk (ORF). Po wygraniu pierwszego odcinka półfinałowego awansowała do finału, w którym zajęła ostatecznie 6. miejsce, zdobywając 7,91% głosów telewidzów.

W listopadzie 2011 roku swoją premierę miał debiutancki singel Wurst – „Unbreakable”, który trafił na 32. miejsce austriackiej listy przebojów. W tym samym roku Conchita zgłosił się do koncertu Österreich rockt den Song Contest, będącego krajowymi eliminacjami do 57. Konkursu Piosenki Eurowizji, z utworem „That’s What I Am”. 24 lutego 2012 odbył się finał selekcji, podczas którego wystąpiła z piątym numerem startowym i zajęła drugie miejsce, przegrywając jedynie z duetem Trackshittaz. Konkursowy utwór ostatecznie nie wygrał, jednakże odniósł spory sukces i trafił na 12. miejsce krajowych list przebojów.

We wrześniu 2013 krajowy nadawca potwierdził, że Wurst została wybrana wewnętrznie na reprezentanta Austrii podczas 59. Konkursu Piosenki Eurowizji w 2014 roku. Drag queen zapewniła, że jej występ będzie przygotowany profesjonalnie i zostanie zachowany w dobrym guście.

8 maja drag queen wystąpiła z szóstym numerem startowym w drugim półfinale konkursu i zakwalifikowała się do rundy finałowej, która odbyła się w sobotę, 10 maja. Wystąpiła w nim jako jedenasta w kolejności i ostatecznie wygrała, zdobywając łącznie 290 punktów od telewidzów i jurorów. Podczas odbierania statuetki zwycięstwa oznajmiła: Jesteśmy jednością, jesteśmy nie do powstrzymania, co – jak później wytłumaczyła – skierowane było do polityków, którzy sprzeciwiają się środowiskom LGBT, wprowadzając prawa ograniczające wolność mniejszościom seksualnym (m.in. w Rosji). Swoją wygraną skomentowała słowami: To nie tylko wygrana dla mnie, ale także dla tych wszystkich, którzy wierzą w przyszłość bez objawów dyskryminacji; w przyszłość, która będzie opierała się na tolerancji i szacunku do drugiego człowieka.

W marcu 2015 roku ukazała się pierwsza książka autobiograficzna Wurst zatytułowana Ich, Conchita, która w maju ukazała się w wersji anglojęzycznej pt. Being Conchita. 29 marca odebrała trzy statuetki „Amadeusza” podczas ceremonii wręczania Austriackich Nagród Muzycznych w za wygraną w kategoriach: Artysta rokuTeledysk roku (za klip do „Heroes”) i Piosenka roku (za utwór „Rise Like a Phoenix”). Dwa dni później wystąpiła jako jeden z gości muzycznych podczas specjalnego koncertu jubileuszowego Eurovision Song Contest’s Greatest Hits przygotowanego przez brytyjską telewizję BBC z okazji 60-lecia istnienia Konkursu Piosenki Eurowizji.

W maju Wurst odsłoniła swoją figurę woskową w wiedeńskim Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud. Pod koniec miesiąca został gospodarzem kulis 60. Konkursu Piosenki Eurowizji, gdzie przeprowadzał krótkie rozmowy z reprezentantami poszczególnych krajów. Oprócz tego zaśpiewała podczas otwarcia pierwszego półfinału, kiedy to wykonała utwór „Rise Like a Phoenix”, a także dwukrotnie podczas finału: na rozpoczęcie koncertu zaśpiewała hymn „Building Bridges” z prowadzącymi konkursu[1], austriackim DJ-em Left Boyem i dziecięcym chórem, a w przerwie na głosowanie zaprezentowała piosenkę „You Are Unstoppable” oraz swój nowy singiel – „Firestorm”.

Historia udziałów

4. edycja Irlandia Irlandia Colours Of Your Love angielski 11 40
24. edycja Włochy Włochy Building Bridges[2] angielski 15 40

Przypisy

  1. Arabella KiesbauerMirjam WeichselbraunAlice Tumler.
  2. Piosenka śpiewana przez The ESC Vienna All Stars, Conchita występuje jako członkini grupy.