FANDOM

Chorwacja - państwo leżące na pograniczu Europy Środkowej i Europy Południowej, nad Morzem Adriatyckim i graniczące od południa z Bośnią i Hercegowiną oraz Czarnogórą, od wschodu z Serbią oraz Węgrami i Słowenią od północy. Od południowego zachodu ma dostęp do Morza Adriatyckiego. Od 1 lipca 2013 należy do Unii Europejskiej jako 28. członek wspólnoty.

Chorwacja ma bardzo urozmaicone, wyjątkowe w skali świata wybrzeże. Ten typ, z licznymi podłużnymi wyspami ustawionymi równolegle do linii brzegowej, został nazwany dalmatyńskim od nazwy chorwackiego wybrzeża.

Chorwację zamieszkuje prawie 4,5 mln mieszkańców (4 493 312 w 2007). Istnieje tendencja spadkowa spowodowana głównie emigracją zarobkową do krajów zachodnich, ujemnym przyrostem naturalnym oraz emigracją Serbów do rodzinnego kraju – Serbii. Znaczna większość mieszka w miastach (64%); na wsi mieszka 36%.

Głównym celem przyjazdu turystów do Chorwacji jest wybrzeże Adriatyku i tutejsze nadmorskie kurorty. Wysoki sezon trwa tu od połowy czerwca do połowy września, chociaż pierwsi turyści przyjeżdżają już początkiem maja. Miasta położone w głębi lądu – mimo iż często także są urokliwe – cieszą się niewielkim zainteresowaniem ze strony turystów. W nadmorskich miejscowościach dominują plaże żwirowe lub kamieniste.

Historia udziałów

26. Ricky Martin She Bangs angielski 14 37
27. Jole Maksimiliano chorwacki 17 33
28. BQL Heart Of Gold angielski 8 65
29. Renata Wołkiewicz Разноцветные ярмарки rosyjski 9 48
30. Zedd & Alessia Cara Stay angielski 18 31
51. Deftones Diamond Eyes angielski 14 23
Brak reprezentanta w 52. edycji
53. Rijeka hymn klubowy chorwacki 14 19
54. Shakira Waka Waka angielski 14 26
Brak reprezentanta w 55. edycji
56. Hadise Prenses turecki 19 20
57. Torcida Split Zbog jedne ljubavi chorwacki 18 29
58. Zoran Predin I Feel Basketball angielski 23 28
59. Cjalis Królowa dzielni polski 20 18
60. Psy 4 de la Rime En avant les Marseillais francuski 16 29