FANDOM

Céline Marie Claudette Dion Angélil - (urodzona 30 marca 1968 roku) kanadyjska piosenkarka, kompozytorka i autorka tekstów, znana głównie jako Céline Dion.

Dzieciństwo

Céline Dion urodziła się w Le Gardeur Hospital w kanadyjskim mieście Charlemagne w prowincji Quebec, jako czternaste, najmłodsze dziecko Adhémara Diona i Thérèse Tanguay, posiadających kanadyjsko-francuskie korzenie. Rodzice nadali jej imię na cześć utworu „Céline” Huguesa Aufraya. Dion wychowała się w biednej, katolickiej rodzinie, w której ojciec pracował jako rzeźnik. Jak przyznał w jednym z wywiadów Peter Castro, asystent redaktora naczelnego magazynu People: „pięcioro dzieci dzieliło jedno łóżko, wszyscy dzielili jedną łazienkę. Nie mieli zmywarki do naczyń, dlatego aby mieć na czym zjeść deser, odwracali swoje talerze po obiedzie”, a sama Dion wspomina, że pamięta czasy, kiedy matka ogrzewała im skarpetki, używając pieca do tostów. Pomimo problemów finansowych, muzyka zawsze była częścią całej rodziny. Swój pierwszy publiczny występ Céline zaliczyła w wieku pięciu lat, kiedy zaśpiewała utwór „Du fil des aiguilles et du coton” z repertuaru Christine Charbonneau na ślubie swojego brata, Michela Dondalingera Diona. Niedługo potem, zaczęła występować w barze Le Vieux Baril, kupionym przez jej ojca oraz jego siostrę, Claudette. Jak przyznała w wywiadzie udzielonym magazynowi People w 1994 roku: „Tęskniłam za rodziną i domem, ale nie żałuję utraty swojego wieku dojrzewania. Miałam jedno marzenie: zostać piosenkarką”. Rodzice jednak martwili się o jej naukę, bowiem Dion nie przykładała się do nauki.

Kariera

Jedna z czołowych przedstawicielek adult contemporary. Swoją karierę rozpoczęła jako nastolatka w 1980 roku, po nawiązaniu współpracy z menadżerem i przyszłym mężem René Angélilem, który zastawił dom, aby sfinansować wydanie jej debiutanckiego albumu.

Dion zdobyła międzynarodową rozpoznawalność w latach 80., kiedy zaczęła wydawać swoje pierwsze francuskojęzyczne albumy oraz wygrała Yamaha World Popular Song Festival 1982 i 33. Konkurs Piosenki Eurowizji w 1988 roku, podczas którego reprezentowała Szwajcarię z utworem „Ne partez pas sans moi”. W drugiej połowie lat 80. XX wieku. podpisała kontrakt z wytwórniami CBS Records i Epic Records, pod których szyldem wydała przełomowe w swojej karierze albumy, przynoszące jej tytuł jednej z najbardziej popularnych artystek w historii. W 1999 roku ogłosiła zawieszenie kariery i skoncentrowanie się na życiu rodzinnym po tym, jak u jej męża zdiagnozowano raka. Trzy lata później wokalistka postanowiła powrócić na scenę, podpisując kontrakt na występy w Koloseum, znajdującym się w Caesars Palace w stanie Nevada.

Za działalność na rzecz ojczyzny, rozpowszechnianie języka francuskiego oraz podtrzymywanie i rozsławianie tradycji, kultury francusko-kanadyjskiej otrzymała wiele odznaczeń i wyróżnień, w tym m.in. Order Kanady, Order Quebecu, honorowy doktorat kanadyjskiego Uniwersytetu w Laval oraz francuską Legię Honorową. W swojej karierze otrzymała także pięć Nagród Grammy, przyznawanych przez amerykańską Narodową Akademię Sztuki i Techniki Rejestracji, w tym m.in. w kategorii Album Roku za płytę Falling into You oraz Nagranie Roku za przebój „My Heart Will Go On”. W 2004 roku została wyróżniona przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego tytułem artystki, której nakład ze sprzedaży albumów przekroczył liczbę największą w historii, osiągając wówczas wynik ponad 175 milionów sprzedanych egzemplarzy, jednakże w 2014 roku tenże tytuł przyznano Madonnie, której nakład ze sprzedaży wydawnictw muzycznych sięgnął liczby ponad 305 milionów egzemplarzy, według Księgi rekordów Guinnessa. Zdaniem owego informatora, Céline Dion jest drugą po Madonnie artystką z największą liczbą sprzedanych albumów muzycznych w historii z sumą ponad 200 milionów sprzedanych egzemplarzy na całym świecie. Niektóre źródła podają jednak, że liczba sprzedanych przez nią płyt wynosić może nawet 220 milionów sztuk. Poza tymi osiągnięciami, może poszczycić się tytułem drugiej zagranicznej artystki po Mariah Carey, której nakład ze sprzedaży wydawnictw muzycznych w Japonii sięgnął najwyższego w historii.

Historia udziałów

13. edycja Niemcy Niemcy My Heart Will Go On angielski 1 67
36. edycja Belgia Belgia Ashes angielski 3 76