FANDOM

Astrid S – norweska piosenkarka i autorka tekstów, laureatka nagrody MTV EMA dla najlepszego norweskiego wykonawcy.

Życiorys

Astrid Smeplass swoją przygodę z muzyką rozpoczęła w młodym wieku. Gdy miała sześć lat, zaczęła brać lekcje gry na fortepianie. W wieku siedmiu lat zaczęła w grać na flecie w szkolnym zespole muzycznym nazywanym w Norwegii Skolekorps. Później brała lekcje śpiewu. Gry na gitarze uczyła się samodzielnie.

Początki kariery

W 2013 roku wystąpiła w siódmej edycji norweskiej wersji programu Pop Idol. Była najmłodszą uczestniczką edycji. Podczas 1/8 finału zaśpiewała własny utwór pt. „Shattered”. Po tej rundzie Astrid odpadła z programu, kończąc tym samym swój udział na 5. miejscu. Dzień po odpadnięciu z Idola – 20 kwietnia – utwór „Shattered” wydała jako swój debiutancki singel. Był on notowany na 4. miejscu norweskiej listy przebojów i zyskał w tym kraju status złotej płyty.

Na początku listopada wraz z Julie Bergan wydała singel będący coverem utworu Kima Cesariona pt. „Undressed”. W 2014 roku wydała swój trzeci singel zatytułowany „2AM”. Utwór zremiksowany przez Matomę uplasował się na 13. miejscu norweskiej listy przebojów i trzykrotnie pokrył się platyną.

Pierwsze sukcesy

W 2015 wydała trzy single: „Hyde”, „Running Out” i „Paper Thin”. Drugi z nich, wydany wraz z Matomą, prócz sukcesu na listach przebojów w Norwegii, podobnie jak u dwóch pozostałych singli, był również notowany w sąsiedniej Szwecji. W tym samym roku wystąpiła gościnnie w utworze Shawna Mendesa pt. „Air”, który znalazł się na debiutanckim albumie Kanadyjczyka zatytułowanym Handwritten. Wykonała cover utworu „FourFiveSeconds” autorstwa Rihanny, Kanye’ego Westa i Paula McCartneya. Wraz z Prinstonem nagrała akustyczną wersję piosenki „Waiting for Love” Aviciiego.

25 października otrzymała nagrodę MTV Europe Music Awards dla najlepszego norweskiego wykonawcy. 30 listopada odebrała dwie nagrody P3 Gull wręczane przez norweską stację radiową NRK P3 i transmitowaną również przez stację telewizyjną NRK3 i portal internetowy NRK.no. Zwyciężyła w kategoriach nowy wykonawca roku oraz piosenka roku za utwór „2AM”.

Debiutancki album

20 maja 2016 Astrid wydała swój debiutancki album zatytułowany Astrid S. Znalazło się na nim pięć utworów, w tym singel „Paper Thin” oraz wydany dwa tygodnie wcześniej singel „Hurts So Good”. Nowy singel notowany był w czołówce list przebojów w Norwegii i Nowej Zelandii, a także w Szwecji. Sam album znalazł się na listach w Danii i Szwecji.

W kwietniu i maju supportowała australijskiego wokalistę Troye’a Sivana podczas jego występów w Europie, będących częścią trasy koncertowej Blue Neighbourhood Tour.

Historia udziałów

20. edycja Szwecja Szwecja Hurts So Good angielski 2 80