FANDOM

Andora - nazwa historyczna (tradycyjna): Doliny Andory  – małe państwo w południowo-zachodniej Europie, bez dostępu do morza. Leży w Pirenejach, granicząc od północy z Francją (60km), a od południa z Hiszpanią (65km).

Nazwa Andora wywodzi się prawdopodobnie z nawarryjskiego słowa anduriall, oznaczającego kraj pokryty zaroślami; według innych teorii jest pochodzenia baskijskiego.

Do kraju napłynęło ponad 30 tys. imigrantów, zatrudnionych głównie w obsłudze żywiołowo rozwijającego się ruchu turystycznego i finansach. Aż 80% PKB stanowią wpływy z turystyki, w tym z handlu towarami, na które państwo wcale lub prawie wcale nie nakłada podatków, głównie paliwem, alkoholami i wyrobami tytoniowymi – każdego roku Andora jest odwiedzana przez 9 milionów turystów.

Andora nie posiada transportu kolejowego ani lotniska, ale ma bardzo dobrze rozwiniętą sieć dróg i prywatnych linii autobusowych. Z Barcelony do Andory jest około 3 godzin jazdy samochodem. Istnieje natomiast transport powietrzny oparty głównie na śmigłowcach. Komercyjne lądowiska znajdują się m.in. w La Massana, Arinsal i Escaldes-Engordany.

W czasach obecnych (od reformy w 1934 roku) armia Andory to kilkunastu ochotników w kompanii reprezentacyjnej. Poza tym wszyscy mieszkańcy (przede wszystkim mężczyźni) w wieku produkcyjnym traktowani są jako rezerwiści. Obrona Księstwa Andory jest obowiązkiem Francji i Hiszpanii.

Zobacz też: Miasta w Andorze.

Historia udziałów

61. TAL Le temps qu'il faut angielski/francuski 1 108
62. Demi Lovato Spotlight angielski 16 40
63. Aly Ryan Wear Your Love angielski 4 59
64. Al Walser & Glamour Girls Drunk in Mallorca angielski 13 28
65. Kesha Last Goodbye angielski 16 23
66. Grace Carter Don't Hurt Like It Used To angielski 5 64
67. Mabel Bedroom angielski 12 31

Edycje zorganizowane w Andorze