FANDOM

W związku z wygraną Wielkiej Brytanii w 64. edycji Europa Song Contest, państwo to otrzymało możliwość organizacji kolejnej odsłony konkursu.

Organizacja

65. edycja Europa Song Contest odbędzie się w Newcastle, a właściwie w Newcastle upon Tyne, bo tak brzmi pełna i poprawna nazwa tegoż miasta. Leży nad rzeką Tyne, nieopodal jej ujścia do Morza Północnego, w hrabstwie ceremonialnym Tyne and Wear. W obszarze metropolitalnym miasta mieszka około 1.6 miliona ludzi. Newcastle jest ważnym ośrodkiem kulturowym i sportowym. W mieście używa się lokalnego akcentu Geordie.

Hasło przewodnie tej edycji konkursu brzmi Strive to Thrive, czyli ‘Dążyć do dobrego rozwoju”. Ma przypominać o tym, jak ważny jest rozwój, szczególnie w aspekcie muzycznym. Nie można tkwić w jednym punkcie, w marazmie, własnym bagienku. Stagnacji trzeba powiedzieć nie! Nie można tkwić ciągle w tym samym i zamknąć się na określony rodzaj muzyki. Trzeba rozwijać się, poznawać, otworzyć na nowoczesność, to co oferuje nam świat, na nowych artystów, nowe brzmienia. Poniosło mnie, dziaaa. Strive to Thrive! 

Miejsce, w którym odbędzie się konkurs to Metro Radio Arena. Jest to sportowo-rozrywkowa arena w Newcastle. Na arenie rozgrywane są koncerty, imprezy sportowe i firmowe. Niedaleko areny znajduje się Newcastle City Hall. Budowa areny rozpoczęła się w 1995 r. W budowę zaangażowało się dwóch znanych muzyków, Chas Chandler i jego partner biznesowy Nigel Stager. Według SMG arena jest największym miejscem koncertowym i wystawowym w północno-wschodniej Anglii. Posiada wystawy i salę konferencyjną. Pojemność areny wynosi około 11.000 w przypadku koncertów. 

Konkurs poprowadzi  GIRLI oraz Sam Fender. GIRLI, a właściwie Milly Toomey, to angielska piosenkarka, autorka tekstów i raperka z Londynu. Wydała kilka singli i EPek, które Alexandra Pollard w The Guardian określiła jako mieszaninę „między muzyką z PC, pop-gumowym popem, punkiem i rapem, z których każda kroczy po linii między chwytliwym i celowo niewygodnym”. W kwietniu 2019 r. wydała swój debiutancki album studyjny Odd One Out w PMR Records. Sam Fender to brytyjski wokalista i autor tekstów, który został nominowany do BBC Sound of 2018 wraz z innymi wschodzącymi artystami, w tym Sigrid, Lewis Capaldi i Khalid. Jego singiel Play God  pojawił się w FIFA 19. Był nastolatkiem, gdy zaczął występować w pubach. Został zauważony w jednym z nich przez menadżera Bena Howarda, Owaina Daviesa. Tak zaczęła się i wciąż rozpędza jego kariera. Green Room znajdzie się pod opieką Ex Makiny, brytyjskiego duetu Iaina i Rebecci Campbell. Prezentują muzykę z zakresu electro-indie. Miło, że ktoś to w ogóle czyta. Zdobyli wiele pochwał za brzmienie swoich wydawnictw. Ex Makina pięknie łączy smyczki (dzięki aranżerowi Coldplay, Johnowi Metcalfe'owi) z elektronicznymi bitami i uderzającym wokalem Rebecci.

65. edycję Europa Song Contest otworzy poprzednia zwyciężczyni, czyli Georgia z utworem About Work The Dancefloor. Po niej na scenie pojawią się prowadząca Konkurs, czyli  GIRLI, która wykona swój utwór pt. Deal With It.

Zaraz po rozpoczęciu głosowania i pierwszym skrócie piosenek, na scenie ponownie pojawi się  Sam Fender. Wykona przed nami Dead Boys. Po tym występie zostanie po raz kolejny zaprezentowany skrót wszystkich piosenek biorących udział w Konkursie. Następnie na scenie stawi się  Ex Makina, czyli gospodarze Green Roomu. Wykonają Breath. Po zakończeniu głosowania swoim występem slaynie nas światowa gwiazda, czyli  Manjola Nallbani. Zaprezentuje swój bosski singiel pt. Te kam te perjetshem.

Kraje uczestniczące

W 65. edycji Europa Song Contest udział bierze 17 państw. W porównaniu do poprzedniej odsłony konkursu, do stawki powróciła Szwecja. Nikt nie zadebiutował, oraz nikt nie zrezygnował.

Finał

L.P. Państwo Artysta Utwór Język Miejsce Punkty
1. Włochy Włochy Camila Cabello Havana angielski 8 52
2. Azerbejdżan Azerbejdżan Filatov & Karas Time Won't Wait angielski 12 42
3. Niemcy Niemcy Kwabs Walk angielski 4 68
4. Wielka Brytania Wielka Brytania Oliver Heldens ft. Shungudzo Fire In My Soul angielski 5 68
5. Holandia Holandia Carly Rae Jepsen ft. Electric Guest Feels Right angielski 9 52
6. Rumunia Rumunia Mark Ronson ft. Lykke Li Late Night Feelings angielski 10 45
7. Ukraina Ukraina Oh Wonder Ultralife angielski 3 83
8. Francja Francja Matisyahu Sunshine angielski 15 32
9. Rosja Rosja Luca Hänni Signs angielski 17 11,25
10. Andora Andora Kesha Last Goodbye angielski 16 23
11. Kazachstan Kazachstan Aldona Orłowska Istny SZAŁ! polski 6 56
12. Islandia Islandia VIDEOCLUB Amour plastique francuski 2 87
13. Mołdawia Mołdawia Deepend ft. Graham Candy Waiting For The Summer angielski 14 39
14. Węgry Węgry 5 Seconds Of Summer Babylon angielski 13 42
15. Szwecja Szwecja Elodie ft. Michele Bravi, Guè Pequeno Nero Bali włoski 1 92
16. Czarnogóra Czarnogóra Elvana Gjata Ku Vajti albański 11 44
17. Białoruś Białoruś DakhaBrakha, ONUKA, The Maneken, Katya Chilly Голос води ukraiński 7 56
Lista edycji
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
41 42 43 44 45 46 47 48 49 50
51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
61 62 63 64 65 66 67 68 69 70